Цикл уроков в 8 классе по теме: Past Simple и Past Continuous
методическая разработка по английскому языку (8 класс) на тему

Туркменова Алия Филюзовна

В цикле уроков представлены 5 технологических карт, описывающих ход уроков с видовременными формами глаголов: Простое прошедешее и прошедшее длительное время.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл tehkarta5.docx35.28 КБ
Файл tehkarta6.docx38.21 КБ
Файл tehkarta12.docx36.49 КБ
Файл tehkarta13.docx36.64 КБ
Файл tehkarta17.docx35.97 КБ

Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока

Тема урока: Past Continuous Tense. Класс: 8

Дата проведения урока:           № урока по календарно-тематическому плану:  8

Цель урока (что планируется достичь за урок): 

  • Формирование грамматических навыков (Past Continuous Tense)

Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1. Совершенствовать грамматические навыки 2. Тренировка грамматического материала 3.Совершентствовать  фонетические навыки.4. Воспитать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве  с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность и др.)

Тип урока: Урок формирования умений и навыков

Оборудование: раздаточный материал, материал учебника «Enjoy English.8 класс»: учеб. для общеобразоват. Учреждений /[В.П.Кузовлев, Н.М. Лапа].-8-е изд.-М.:Просвещение.

Ход урока

Этап

Задача этапа

Содержание

Методы, приемы работы

Время

(мин.)

Организационный момент

Настроить учащихся на активную работу на уроке, создать иноязычную атмосферу

Сообщение задач урока

Good afternoon, boys and girls.  Take your seats, please. How are you?  Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What was your home task for today? Thank you.   Today we will have a very interesting lesson. So today we will learn to speak about what you were doing at some time yesterday.

Беседа

2

Фонетическая зарядка

Основной этап урока.

1.Обучение грамматической стороне речи

Релаксационная пауза

2.Обучение письменной  стороне речи

Заключительный этап

Отработать произношение.

Объяснение грамматического материала

Тренировочные упражнения на закрепление грамматического явления

физкультминутка

Тренировочное упражнение на активизацию грамматического явления

Проверка усвоения материала путем устного опроса

( элемент обучению неподготовленной монологической речи)

Объяснить домашнее задание. Выставить оценки за урок.

But before we start, let us warm up our tongues.

Students, have a look at the black board. Here you can see the tongue twister. Let me read it first. Listen to me, do not repeat.

While we were walking, we were watching window washers wash Washington's windows with warm washing water.

Let’s translate it. Repeat after me. Pronounce the ending –ing correctly. Read one by one. Ok. Thank you!  Now look at the blackboard and say what we are going to talk about. Right! Past continuous Tense! Let’s read the information about the tense in ex. 46, p. 16. Look through the examples. What happens in negative and interrogative sentences? You may speak Russian.  Итак, вы уже заметили, что в отрицательных предложениях появляется частица “not”  и встает после вспомогательного глагола. В вопросительных предложениях вспомогательный глагол встает перед подлежащим. Запомните как образуется данное время  was/were + V ing. Now please, read the sentences in ex. 47, p. 16 and translate them. Ok! Let’s continue! Now you try to make up your own sentences. Ex. 48 on p. 16 will help you. Other pupils will translate. Are you ready? Hurry up! Let’s check it up! The next task to do is ex. 50, p. 17. Do you know all the words from the task? Say what they were doing one by one. Alright! Are you tired? Let’s move and sing our favourite song:

Come, my friend
Come, my friend and dance with me
It is easy, you can see.
One step back, one step out.
Then you turn yourself around
It is fun to dance with you,
And it isn't hard to do.
One step back, one step out,
Then you turn yourself around

Good! Take your seats! Let’s continue working! It’s time  for you to express your own ideas using the Past Continuous Tense. Do ex. 51, p. 17 in writing. Ready? Divide into  3 groups. Share your ideas and choose the most interesting ones. Have you finished? Ok. Please, open ex. 14 on p. 35. Complete the sentences in writing. Are you ready? Ok, I will wait for you. Time is up! Let’s check up the task!

Well, what new information have you learnt today? When do we use the Past Continuous? Say about its formation. Will you give your examples? Thank you! Put down your home task. At home you will do some tasks from your workbook to remember the tense Past Continuous: ex. 1-3, p. 11-12, learn the rules by heart on p. 16 ex. 46. The lesson is over !You may be free.

Репродуктивный

Метод

Практический

Метод

Проблемно-поисковый метод

Репродуктивный

метод

4

4

8

6

2

5

5

4

 

 



Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока

Тема урока: Past Continuous Tense. Класс: 8

Дата проведения урока:                         № урока по календарно-тематическому плану:  9

Цель урока (что планируется достичь за урок): 

  • Закрепление  грамматических навыков (Past Continuous Tense)

Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1. Совершенствовать грамматические навыки 2. Тренировка грамматического материала 3.Совершентствовать  фонетические навыки.4. Развивать навыки чтения 5.Воспитать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве  с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность и др.)

Тип урока: Урок закрепления и развития ЗУН

Оборудование: раздаточный материал, материал учебника «English.8 класс»: учеб. для общеобразоват. Учреждений /[В.П.Кузовлев, Н.М. Лапа].-8-е изд.-М.: Просвещение.

Ход урока

Этап

Задача этапа

Содержание

Методы, приемы работы

Время

(мин.)

Организационный момент

Настроить учащихся на активную работу на уроке, создать иноязычную атмосферу

Сообщение задач урока

Good morning, boys and girls.  Take your seats, please. How are you?  Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What was your home task for today? Thank you.   Today we will have a very interesting lesson. So today we continue working on Past Continuous Tense, afterwards we will read an interesting space story.

Беседа

2

Фонетическая зарядка

Основной этап урока.

1.Обучение грамматической стороне речи

Релаксационная пауза

2.Обучение чтению

Заключительный этап

Отработать произношение.

Устное тренировочные упражнения на закрепление грамматического явления

Повторение грамматического явление с элементом обучения подготовленной монологической речи

физкультминутка

Развитие

навыков чтения

Развитие навыков подготовленной монологической речи

Проверка усвоения материала путем устного опроса

( элемент обучению неподготовленной монологической речи)

Объяснить домашнее задание. Выставить оценки за урок.

But before we start, let us warm up our tongues.

Students, have a look at the black board. Here you can see a short poem. Let me read it first. Listen to me, do not repeat.

I was dreaming,

He was not.

They were swimming.

We were not.

Was she reading?

Yes, she was.

Were they singing?

Yes, they were.

Let’s translate it. Repeat after me. Pronounce the ending –ing correctly. Read one by one. Ok. Thank you!Say what we are going to talk about. Right! Past continuous Tense!

When do we use the Past Continuous tense? Say that you were doing it too.

  1. I was playing chess at 6 o’clock yesterday.
  2. I was helping my mother in the garden at this time yesterday.
  3. Polly was watching cartoons yesterday.
  4. We were reading books at 3 o’clock yesterday.
  5. They were swimming yesterday.
  6. He was looking through the newspaper when his mother came in.
  7. She was watching at the Milky Way yesterday evening.
  8. Mark was investigating the Solar System.

Fine! Now please open ex. 52 on p. 17. Look at the pictures for two minutes. Now close your textbooks and answer my questions:

What was father doing?

What were children doing?

There were ten sweets on the tray, weren’t they?

What was there inside the spaceship.

I think it’s time for us to learn a new song to relax:

Hands on the head,(руки на голову)
Hands on the hips,(руки на пояс)
Hands on the table,(руки на стол)
Hands like this.(Любое движение.)
Hands on the shoulders,(на плечи)
Hands up and down,(руки наверх, вниз)
Hands behind the head
And sit down!(садятся)

Let’s repeat once again! Ok! Take your places!

Now we are going to read an interesting story. Open ex. 55 on p. 18. What is the title of the text? Look at the picture and the title of the text and try to guess if it is frightening or a funny story. Use the phrases on the blackboard while answering:

To my mind…

In my opinion…

Read the text till the task under the letter “b”. Answer the questions under letter “b”.  Alright! Now Work in pairs and answers with the help of the examples from the text. Do you like the story? Why? Thank you for your answer! Well, was it interesting to read the space story?  When do we use Past Continuous? Can you give your own examples using our topical vocabulary? At home do the task connected with the text and one exercise on the use of the Past Continuous: Workbook ex. 5, h. 13, and ex. 16, p. 34. Your marks for today are…

The lesson is over !You may be free.

Репродуктивный

Метод

Практический

Метод

Трансформационный метод

Репродуктивный

метод

4

6

7

4

8

10

4

 

 



Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока

Тема урока:Past Simple/ Past Continuous Tenses. Класс: 8

Дата проведения урока:          № урока по календарно-тематическому плану:  15

Цель урока (что планируется достичь за урок): 

  • Введение и  тренировка нового грамматического явления Past Simple/ Past Continuous Tenses.
  • Развитие навыков монологической речи

Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1. Совершенствовать грамматические навыки 2.Совершентствовать  фонетические навыки.4. Развитие навыков изучающего чтения5.Воспитать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве  с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность и др.)

Тип урока: Урок  закрепления и развития ЗУН

Оборудование: магнитофон, раздаточный материал, материал учебника «Enjoy English.8 класс»: учеб. для общеобразоват. Учреждений /[В.П.Кузовлев, Н.М. Лапа].-8-е изд.-М.:Просвещение.

Ход урока

Этап

Задача этапа

Содержание

Методы, приемы работы

Время

(мин.)

Организационный момент

Настроить учащихся на активную работу на уроке, создать иноязычную атмосферу

Сообщение задач урока

Good morning, boys and girls.  Take your seats, please. How are you?  Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What was your home task for today? Thank you.   As we have started speaking about disasters we shall do it again discussing earthquakes. Then you will learn to differentiate and use two more English tenses.

Беседа

2

Фонетическая зарядка

Основной этап работы

1. Проверка домашнего задания

1.Обучение лексической стороне речи

2.Обучение изучающему чтению

Релаксационная пауза

3. Обучение грамматической стороне

Заключительный этап

Отработать произношение, активизация ранее введенной лексики

Развитие навыков диалогической речи

Закрепление лексических единиц

Развитие навыков неподготовленной монологической речи

Групповая форма работы

Проверка общего владения информации по тексту

Физкультминутка

Развитие грамматического навыка

Тренировочное упражнение на закрепление грамматического явления

Элемент обучения подготовленной монологической речи

Объяснить домашнее задание. Выставить оценки за урок.

But first we must repeat the new words Look at the table on your cards. Make up words using the letters, use some letters several times. Pronounce the words correctly.

d, s, t, r- I, a, e

h, r, c, n- u, I, a, e

d, r, g, h, t- o, u

r, t, h, q, k- e, a, u, e

d, m, g- a, e

t, r, n, d- o, a

f, l , d – o

s, h, k- a, e

v, l, c, n –o, a

h, r, t –u

Who wants to get a mark? Come up to the blackboard, you are to put down the words which your classmates will pronounce. Now pronounce the words all together. Do it one by one.

Well, now I’m going to see if you remember the words well. Open your workbooks at p. 17 ex 1, There is crossword puzzle. Work in your workbooks and guess it, check your answers In pairs. Last time I asked you to prepare information about earthquakes. Work in groups. Discuss what you know about earthquakes. The report to the class. Groups, are you ready? Listen to each other carefully! I will ask questions afterwards!

Now, open your books at p. 24 ex. 81, what is the title of the text? Read the text and say if there are some new facts about earthquakes. Well, what have you learnt? Now look through the text again and find the answers to the questions from ex. 82, p.24

Let’s have a rest and learn new song:

Clap, clap, clap your hands,
Clap your hands together. 
Clap, clap, clap your hands, 
Clap your hands together. 

Wink, wink, wink your eyes, 
Wink your eyes together. 
Wink, wink, wink your eyes, 
Wink your eyes together. 

Spin, spin, spin around,
Spin around together.
Spin, spin, spin around, 
Spin around together.

Wash, wash, wash your face,
Wash your face together.
Wash, wash, wash your face,
Wash your face together.

 Ok! Take your seats! Let’s continue working! Well, tell me, when the Yungay Earthquake was. What tenses are used in the text about the disaster? Let’s revise the past tenses in the English language. Read the necessary information in ex. 84, p. 25. Is everything clear? Then learn to use these tense to speak about past events. Do ex. 85 in writing, Explain the choice of the tense. While answering you can look at the blackboard:

We use.. tense in this sentence  to talk about…

Is there anything new you have learnt about earthquakes? What tenses help us to speak about past events? Is it difficult to differentiate two tenses? At home you are to do ex. 24, p. 36, ex. 84, p. 25. Work book ex 2-3, p. 17. Your marks are…

The lesson is over! You may be free.

Репродуктивный метод

Проблемно-поисковый метод

Репродуктивный

метод

4

5

12

5

8

5

10

 

 



Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока

Тема урока: “ Disasters”/ Past Simple/ Past Continuous Tenses. Класс: 8

Дата проведения урока:            № урока по календарно-тематическому плану:  16

Цель урока (что планируется достичь за урок): 

  • Развитие коммуникативных навыков по теме “ Disasters”

-      Контроль грамматических навыков Past Simple/ Past Continuous Tenses

Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1. Совершенствовать грамматические навыки 2. Введение и активизация новых лексических единиц 3.Совершентствовать  фонетические навыки.4. Введение и активизация новой лексики 5. Развитие навыков изучающего чтения. 6.Воспитать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве  с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность и др.)

Тип урока: комбинированный

Оборудование: раздаточный материал, материал учебника «English.8 класс»: учеб. для общеобразоват. Учреждений /[В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа].-8-е изд.-М.: Просвещение.

Ход урока

Этап

Задача этапа

Содержание

Методы, приемы работы

Время

(мин.)

Организационный момент

Настроить учащихся на активную работу на уроке, создать иноязычную атмосферу

Сообщение задач урока

Good morning, boys and girls.  Take your seats, please. How are you?  Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What was your home task for today? Thank you.   Today you are going to learn some information about tornadoes but first of all we must revise the tenses:   Past Simple/ Past Continuous

Беседа

2

Фонетическая зарядка

Основной этап

1.Обучение грамматической  стороне речи

2. Обучение лексической стороне речи

Релаксационная пауза

Речевая разминка

2. Обучение изучающему чтению

Заключительный этап

Отработка произношения

Проверка усвоения грамматического материала

Элемент развития навыка подготовленной монологической речи

Речевая разминка

Введение и активизация   новых лексических единиц

Физкультминутка

Послетекстовые упражнения

активизация  новых лексических единиц

Групповая форма работы

Объяснить домашнее задание. Выставить оценки за урок.

As usual, we begin with pronunciation. Open your textbooks at p. 27, ex. 90. You will need these words today. Listen to them and read. Repeat after me. Now do it one by one

Now answer my questions, please, define the tenses: Past Simple/ Past Continuous

  1. What were you doing at 7 p.m. yesterday?
  2. Did you visit your grandparents yesterday?
  3. Was there any disaster at your place last year?
  4. Your mother was cooking when you came home yesterday, wasn’t she?
  5. When did they launch the first spaceship?
  6. Did you see stars in the sky yesterday night?
  7. Was it raining or snowing last evening?
  8. What were you doing when your mother came?

Thank you a lot for your answers! Well, what theme do we learn? What disasters can you name? What have you learnt about earthquakes? Today you will learn to speak about tornadoes. But first you need some more new words. Please, open ex. 87, p. 26. There are three words that you must differentiate: to destroy, to break and to damage. Read their meanings, the examples and translate.

I see you are tired! Let’s have a rest and learn new song:

Clap, clap, clap your hands,
Clap your hands together. 
Clap, clap, clap your hands, 
Clap your hands together. 

Wink, wink, wink your eyes, 
Wink your eyes together. 
Wink, wink, wink your eyes, 
Wink your eyes together. 

Spin, spin, spin around,
Spin around together.
Spin, spin, spin around, 
Spin around together.

Wash, wash, wash your face,
Wash your face together.
Wash, wash, wash your face,
Wash your face together.

Alright! Take your seats! Let’s continue working. Well, what have you heard about tornadoes? Read some more information about them. Say what new fact you have learnt. Find the words or phrases in the text which have a similar meaning to the words in ex. 91, p. 27. Do the task in pairs.

Hurricane-tornado

No one-nobody

Powerful-strong

To damage-to destroy

To happen- to appear

The most comfortable-the most likely

To start- to occur

Luckily-fortunately

To defend- to protect

Opportunity- chance

Try to describe tornadoes. Ex. 92, p. 27 will help you. Find in the text the sentences with the words “to destroy, to damage, to break”. Read them out and translate. Now you are to make up your own sentences with these words. Divide into two groups. Say your sentences for the members of another group.

Well, we are finishing! What new information have you learnt? Which of the activities at the lesson were more interesting for you? At home you are to do: ex. 94, p. 27

.Your marks for today are…

The lesson is over! You may be free.

Репродуктивный

метод

Трансформационный  метод

Проблемно-поисковый

Метод

Метод самостоятельной работы

3

10

3

8

10

4

 

 



Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока

Тема урока: “Past Tenses” Класс: 8

Дата проведения урока:         № урока по календарно-тематическому плану:  21

Цель урока (что планируется достичь за урок): 

  • Развитие навыков дифференциации прошедших времен
  • Контроль навыков монологической речи (пересказ)

Задачи урока (обучающая, воспитательная, развивающая): 1.Совершентствовать  фонетические навыки.2. Закрепление грамматических навыков 3.Воспитать личностные качества (трудолюбие, активность, умение работать в сотрудничестве  с другими, коммуникабельность, уважение к себе и другим, личная и взаимная ответственность и др.)

Тип урока: комбинированный

Оборудование: раздаточный материал, материал учебника «English.8 класс»: учеб. для общеобразоват. Учреждений /[В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа].-8-е изд.-М.: Просвещение.

Ход урока

Этап

Задача этапа

Содержание

Методы, приемы работы

Время

(мин.)

Организационный момент

Настроить учащихся на активную работу на уроке, создать иноязычную атмосферу

Сообщение задач урока

Good morning, boys and girls.  Take your seats, please. How are you?  Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent today? What was your home task for today? Thank you.   Today we will listen to your stories about Robinsons. Besides, you will learn to differentiate and use the Past Tenses.

Беседа

2

Фонетическая зарядка

Основной этап урока.

Речевая разминка

Проверка домашнего задание

Релаксационная пауза

Обучение грамматической стороне речи

Заключительный этап

Отработать произношение.

Элемент обучения поисковому чтению

Контроль монологических навыков (пересказ)

Физкультминутка

Закрепление грамматического явления

Тренировочные упражнения на повторение и закрепление грамматического явления

Объяснить домашнее задание. Выставить оценки за урок.

But before we start, let us warm up our tongues. Open your workbooks at p. 21, see ex. 1. Read out the words with the sound [ a:] (garden, farm, dark, park, laugh, heart). Add some more words to the list. ( large, father, hard, car, farmer, etc.) Now read out the words with the sound [^] ( number, honey, lunch, custom, money, button) Add some more words to the list. Now repeat all the words after me. All together in chorus!! Ok! Let’s pass over the text “ Six Robinsons and their guitar”. Listen to my sentences and finish them.

  1. Nobody lives on.. ( the island of Ata)
  2. Once “The Mary Jane” changed her course and …( went towards the island)
  3. Some people on  the ship had noticed ..
  4. They ran down the hill into the water…
  5. The boys occurred on the island…
  6. They had arranged…
  7. They had enjoyed their life on the island but..

I see you know the text quite well. Will you tell us the story of six Robinsons? Ok! Stop here! Who wants to continue? I see you are tired, let’s move a bit and remember the old song:

Come, my friend
Come, my friend and dance with me
It is easy, you can see.
One step back, one step out.
Then you turn yourself around
It is fun to dance with you,
And it isn't hard to do.
One step back, one step out,
Then you turn yourself around

Alright! Take your seats! Well, you have learnt to use the Past Tenses. Learn to differentiate them. Open your books at p. 30, ex. 113. Let’s read and discuss it. Translate the examples given. Let’s have a drill now. Do the following exercises in writing. Read the task very attentively, use the correct tense. Ready? Ok! I give you some extra minutes! Children,  look at the blackboard, there you can see tha task to do:

Ex. 114, 115, 116, p. 31 Student’s book, ex. 4, p. 22 Workbook. Who  will do all the tasks correctly and will be the first, that pupil will get a five! Start, please! If any questions, please ask! Hurry up! Well was it difficult for you to complete the sentences with the correct tense? How do they differ? At home you are to do ex. 113, p. 30, ex 32-32, p. 36, ex 117, p. 31 (orally)

  Your marks for today are…

The lesson is over! You may be free.

Репродуктивный

Метод

Поисковой

Метод

Метод самостоятельной работы

Проблемно-поисковый метод

5

8

3

13

4

12

3

 

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Past Simple and Past Continuous

Презентация Power Point, которая иллюстрирует различия в употреблении двух прошедших времен английского глагола: Past Simple и Past Continuou...

Технологическая карта урока 4 класса по теме: Past Simple

Класс: 4Ф.И.О. учителя: Кадинская Н.В.Тема урока: Развитие грамматических навыков: Past Simple.Тип урока: Комбинирование.Цель урока: Развивать грамматические навыки устной и письменной речи.Задачи уро...

Тренировочные упражнения по английскому языку на употребление грамматических времен Past Simple и Past Continuous для 6 класса.

В результате изучения английского языка обучающийся 6 класса должен знать:•  основные значения изученных лексических единиц (слов, словосочетаний); основные способы словообразования (аффиксация, ...

Электронное пособие для обучения грамматике в 10-11 классах "Past Simple or Past Continuous?"

Электронное пособие  “ Past Simple or Past Continuous?" ” направлено на отработку и закрепление навыка употребления глаголов в формах Past Simple и Past Continuous .  Данное задание подготов...

Тест в 7 классе Past Simple или Past Continuous + Present Progressive Tense vs Past Progressive Tense

Past Simple или Past Continuous + Present Progressive Tense vs Past Progressive Tense Подборка упражнений для обучающихся 7 классов. Ссылка:https://drive.google.com/open?id=0B3ve7MTlc_N...

Контрольная работа в 7 классе по теме "Past continuous and past simple"

В данной работе представлены задания по закреплению материала по теме "Past continuous and past simple" по учебнику Spotlight 7...

Тест на употребление Past Simple vs Past Continuous для 7 класса. Учебник "Spotlight"

Тест тренирует учащихся в употреблении прошедших времен, обозначающих два разных действия - законченное и продолженное....