План - конспект урока "Защита окружающей среды в России и Тульской области"
план-конспект урока по английскому языку (7 класс) по теме

Позднякова Светлана Николаевна

План - конспект урока в 7 классе по учебнику К. Кауфман, М. Кауфман "Счастливый английский.ру" по теме "Защита окружающей среды в России и Тульской области"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Министерство образования РФ

Департамент образования Тульской области

Государственное образовательное учреждение

«Первомайская кадетская школа – интернат»

Методическое объединение дисциплин

гуманитарно-эстетического цикла

План-конспект урока в 7 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru»

по теме:

«Защита окружающей среды в России и

Тульской  области»

                                                            Урок разработан и проведен:

                                                                  учителем английского языка                    

                                                       Фёдоровой Светланой Николаевной

                                                           ( 21.11.2005.) 

г. Щекино 2006 г.

План-конспект урока в 7 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru»

Тема урока: «Защита окружающей среды в России и

                           Тульской  области»

Цель урока:  Знакомство и обсуждение экологической ситуа-      

                        ции в нашей стране и Тульской области, путей

                        защиты окружающей среды, личного участия в

                       ней каждого человека.

Задачи урока: 1)Обеспечить отработку лексики по теме

                           «Окружающая среда» в рамках речевой си-

                           туации «Как защищают окружающую среду в

                           России и Тульской области» в серии языковых

                           и речевых упражнений;

                                  2)Формировать умение делать сообщение по

                                    теме, используя текст в качестве опоры;

                                 3)Развивать умение участвовать в ролевой иг-

                                     ре.

Оснащение урока: карта России, карты и таблицы Тульской

                                  области,  карточки, упражнения на

                                  доске.

Ход урока

I. Организационный момент.

    Приветствие учителя. Рапорт дежурного. Сообщение учителем

    темы и цели урока.

T: An English writer John Galsworthy said, “If  you don’t think about the future you will not have it”. We have already talked about global environmental problems and the way  people protect nature in Britain. Today we are going to speak about environmental protection in Russia and in Tula region.

II. Выполнение упражнения на отработку изучаемой лексики.

     Задание «Заполни пропуски».

     Учащиеся формулируют глобальные экологические

     проблeмы, вставляя в пропуски слова или части слов. Работа

     выполняется учеником на доске параллельно с самостоятельной          

     работой остальных учащихся на листах с заданиями (Task 1).

                                  Образец выполнения задания

 

                  Air (pollution)

                  (Water) pollution

                  Radioactive (pollution)

                  Destruction of (ozone) layer

                  (Greenhouse) effect

                  Endangered (animals, birds, plants)

                  De(forest)ation

                  Re(cycl)ing

III. Проверка  домашнего задания упр.  9, стр. 69. 

       Монологические высказывания учащихся об экологической

       ситуации в России на базе трансформации прочитанного текста

      для выражения собственных мыслей.

T: Are these environmental problems typical of our country?  At home you were to use Ex. 5, p. 68 – 69 to speak about the ecological situation in it.

P: Russia is a beautiful country. There are many rivers, lakes, forests, animals and plants in it. But factories and transport pollute the atmosphere with toxins and dangerous chemicals. Fish dies in dirty water of our rivers. People cut down trees and kill animals for fur, meat and for fun They throw litter in the streets and leave cans, plastic bottles and glass at the campsites.

     Winters in Russia are very cold, especially in the North. That’s why many people in Russia wear fur coats. If you wear a fur coat abroad sometimes people from Greenpeace spray your coat with paint. “We shouldn’t kill animals for clothes”, they say.

    People in the whole world sort their rubbish: there are special containers for paper, tins, food, white glass, brown glass and green glass. After that special factories recycle these materials and people reuse them. Unfortunately in Russia only big cities have such containers.

    In Europe people clean up after dogs with special pooper scoopers. We don’t do that in this country.

   Nature is in danger!

IV. Групповая работа учащихся. Ролевая игра «Конференция по

     экологической ситуации в Тульской области».

T: Let’s speak about the ecological situation in Tula region. At home you were also to work in groups. The first group are experts from Greenpeace. They are interested in the ecology of our region. They wear to prepare questions for you. The other groups were to comment on the maps and the tables and speak about different environmental problems in our region. Let’s start our conference.

 Experts: Are you happy with the ecology situation in Tula region?

P: I’m afraid we are not.

Experts: What are the main ecological problems in your region?

P: They are similar to the problems you have in your countries: air and water pollution, destruction of ozone layer, deforestation, greenhouse effect, the problem of recycling, endangered animals, birds and plants. But one of the main ecological problems of our region is radioactive pollution.

Experts: What are the reasons of radioactive pollution in Tula region?

P: After the catastrophe on Chernobyl atomic power station 18 from 23 districts in our region are polluted with radiation

Experts: What enterprises in your region pollute the atmosphere?

P: The first place in air pollution take electric power stations in Alexin, Novomoskovsk, Shchekino and Yefremov. The second place take ferrous metallurgy enterprises. The biggest of them are joint-stock company “Tula Chermet” and Kosaya Gora metallurgical plant. The third place belongs to the chemical enterprises in Alexin, Yefremov, joint-stock companies “Shokinoazot” and “Azot” in Novomoskovsk. Not only industrial enterprises but also transport  pollute the atmosphere.

Experts: What is the situation with water pollution in Tula region like?

P: Water is polluted by industrial enterprises of Chemical, fuel, machine-building industries and electric power stations. The biggest enterprise of fuel industry is in Kireyevsk district. The most famous machine-building plants are in Tula, Donskoy, Uzlovaya, Venyov, Kimovsk and Kireyevsk. The second place in water pollution take housing and commmunal services and the third place belongs to agriculture.

Experts: What are the most polluted rivers in Tula region?

P: There are many beautiful rivers in Tula region. They are the Oka, the Upa, the Krasivaya Mecha, the Don, the Osyotr. Almost all the rivers in our region in the parts near big towns and industrial enterprises are  polluted.

Experts: What is the wildlife in Tula region like?

P: Many years ago our forests were full of animals and birds. Rivers were full of fish. Now the situation is quite different. Such animals as bears, wolves, wild boars, deer, beavers, squirrels have almost disappeared in our region. People hunted big animals for meat or for fun. They killed beavers and squirrels for beautiful fur. Sixteen birds of our region are put down into the Red Book of Russia, for example, Brant-goose  and wood pecker. Brand-goose flies into our region from Yamal. It makes a nest on the ground from different plants. The bird nests only in our country. Wood peckers live in mixed forests of our region. The wood pecker eats insects. This bird is a doctor of forests.

People try to take care of animals in our region. The don’t hunt, give them, give them feed in the forests, organize nature preserves, for example, a nature preserve for preserve for beavers in the South of the region.

Experts: Thank you for the information.

V. Работа на листе с заданиями.

     Match the parts of the sentence and say what we can do to save the environment

     (Activity Sheet task 2).

T: Now lets discuss what we can do to protect the environment. The task in the activity sheet will help you.

                                            Образец задания.

Factories that pollute water and the atmosphere …

We must not …

We must recycle…

We must buy …

We must turn off …

We must clean after …

When we go camping we must not make campfires, we must …

We must not kill …

… lights, gas, water, electricity.

… use camping stoves.

… must pay fines.

… our dogs with special pooper

     scoopers.

… cut down trees, leave litter in

     the forests, streets, at the

     campsite.

 

… recycled products.

… tins, paper, plastic and glass

     bottles.

… animals for meat, fur and fun.

                   

Образец выполнения задания на карточке.

1. Factories that pollute water and the atmosphere must pay fines.

2. We must not cut down trees, leave litter in the forests, streets, at the

     campsite.

3. We must recycle tins, paper, plastic and glass bottles.

4. We must buy recycled products.

5. We must turn off lights, gas, water, electricity.

6. We must clean after our dogs with special pooper scoopers.

7. When we go camping we must not make campfires, we must use

     camping stoves.

8. We must not kill animals for meat, fur and fun.

                                   

VI. Подведение итогов урока. Выставление оценок.

VII. Домашнее задание.

         Игра «Are you as green as grass?» на странице 70 учебника.

Размещение материала на доске

Карта России

Environmental Protection in Russia and Tula region

Изображения символов экологических проблем

                  Air ………………….

                  ……………….. pollution

                  Radioactive ……………..

                  Destruction of ……………

                   layer

                  ……………….. effect

                  Endangered …………….,

                   ………….., ……………

                  De…………ation

                  Re………..ing

Таблицы и карты Тульской области

                           

Образец листа с заданиями.

Activity sheet.

Environmental Protection in Russia and in Tula Region

Task 1.  Fill in the gaps and name the main ecological problems.

                     Air ………………….

                  ……………….. pollution

                  Radioactive ……………..

                  Destruction of …………… layer

                  ……………….. effect

                  Endangered ……………., ………….., ……………

                  De…………ation

                  Re………..ing

           

Task 2. Match the parts of the sentences and say what we can do to save

             the environment.

Factories that pollute water and the atmosphere …

We must not …

We must recycle…

We must buy …

We must turn off …

We must clean after …

When we go camping we must not make campfires, we must …

We must not kill …

… lights, gas, water, electricity.

… use camping stoves.

… must pay fines.

… our dogs with special pooper

     scoopers.

… cut down trees, leave litter in

     the forests, streets, at the

     campsite.

 

… recycled products.

… tins, paper, plastic and glass

     bottles.

… animals for meat, fur and fun.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА ГЕОГРАФИИ НА ТЕМУ: «ВОДНЫЕ РЕСУРСЫ РОСТОВСКОЙ ОБЛАСТИ. БОЛЬШИЕ ПРОБЛЕМЫ МАЛЫХ РЕК…»

          Урок посвящен проблеме охраны малых рек Ростовской области и разработан с целью экологического воспитания школьников....

Урок в 8 классе по теме: "Численность населения в России и Тульской области"

Урок изучения нового материала. Изучение населения России и Тульской области подготовит учеников к пониманию географии хозяйства России и своей области, которое они будут изучать позже. На уроке рассм...

План году Охраны окружающей среды 2013 в 5 классе

2013 год объявлен годом охраны окружающей среды...

Конспект урока по теме: Численность населения Росс и Тульской области

           Цели: - познакомиться с численностью населения России и Тульской области;- определить причины, влияющие на изменение численности населения России ...

Классный час "Год охраны окружающей среды в России"

Данный классный час предназначен для учеников 5 -х классов. Воспитывает бережное отношение к окружающей природе,раскрыть величие и красоту родной природы...

ВНЕКЛАССНОЕ МЕРОПРИЯТИЕ ПО ТЕМЕ: "Государственная символика России и Тульской области: история и современность"

Цель проведения:  проследить историю формирования государственной символики России и Тульской области, воспитание патриотических чувств школьников.Задачи:ØРасширить и закрепить знания учащихся об...