Открытый урок по теме "Диалоги этикетного характера"
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) на тему

Сорокина Елена Витальевна

Урок был проведен в рамках дискуссионной темы «Современные технологии «за» и «против» на международной конференции Россия-Латвия в качестве примера традиционного урока с элементами инновационных технологий.

Скачать:


Предварительный просмотр:

План к уроку английского языка в 6 классе + слайды презентации (Мod1 English in Use) 

Учитель Сорокина Елена Витальевна

Тема: Диалоги этикетного характера по теме « Знакомство, приветствия».

Главная дидактическая цель урока: развитие умений диалогической речи.

Задачи урока:

  1. Образовательные
  • Повторить ранее изученные разговорные выражения.
  • Освоить новые  разговорные клише при знакомстве и представлении людей.
  • Учить использовать новую лексику  в диалогах живого общения.
  1. Развивающие
  • Развивать умение систематизировать знания и на их основе составлять алгоритмы действий.
  • Продолжить развивать умения поискового чтения.
  • Развивать творческое мышление.
  1. Воспитательные
  • Приобщать к  культуре общения на иностранном языке
  • Совершенствовать навыки групповой работы и творческих способностей каждого.

Тип урока: урок обобщения

Используемые технологии обучения: информационные технологии,   проблемное обучение, коммуникативное обучение.

Формы организации познавательной деятельности: фронтальная, объяснительно-иллюстративная, поисковая, групповая

Учебник:  Spotlight 6. Ю.Е. Ваулиной, Д.Дули, О.Е. Подоляко и др. Издательство «Просвещение», 2012

Оборудование урока: интерактивная доска, проектор, компьютер, презентация к уроку, раздаточный материал группам для исследовательской работы.

Основные понятия, рассматриваемые на уроке: 

Приветствие.

Представление.

Формальная/ неформальная ситуация.

  1. Приветствие, создание мотивации у учащихся (ситуация настроя на успех)

T: Hello, boys & girls! How are you?

P-s: We are fine, thank you and you?

T: I`m very well. Glad to see you.

P-s: Glad to see you, too. Let`s look around and say hello to our guests. They`ve come from Latvia to meet us and our school life. I hope we won`t make them disappointed.

T: Let`s begin our lesson.

2.Фонетическая тренировка.

T: Let`s warm our tongues up. Today we`re going to practise some sounds. Name them, please.

P-s:  [x]and [e].

T: what tongue-twisters do you know with the sound [x]? Let`s pronounce them all together.

P-s: How many cans can a canner can

        If a canner can can a can?

P-s: If you, Sandy, have two candies,

       Give one candy to Andy, Sandy.

       If you, Andy, have two candies,

       Give one candy to Sandy, Andy.

T: Please, pronounce the names with the sound [x].

P-s: Andy, Sandy.

T: so, the 2nd tongue twister has the sound [e]. Let`s pronounce it all together.

P-s: Ted fed Fred bread,

       And Fred fed Ted bread.

T: Which names have the sound [e]?

P-s: Ted, Fred

T: I`ve got some names. Please, divide them into 2 groups: with the sound [x] and the sound [e]. (По группам: какая быстрее прикрепит карточки)

3.Работа с учебником.

T: Let`s open our Sb-s p.12 ex.4 and check up. Can you add any other names? And I can, for ex. Annie and Hector. By the way, they are the characters of a film we`re going to watch.

4. Объявление темы урока, постановка целей урока.

T: So Just now we`re watching the film and I want you to guess the theme of our lesson.

P-s: Знакомство/ Greeting.

Right, today foreign guests have come to our lesson and school. So let`s try to meet them in English. Let us think what we should do and learn to achieve our aim.

5. Работа с учебником

  1. (ex.1)

 Divide the phrases into two categories: Introducing  Greeting people( работа в парах).

Let`s check up.

T: What should be the first greeting or introducing? Let`s listen to the dialogue.

  1. Ex.2 p.12- прослушивание аудиоматериала

T: Who meets for the first time? Let`s act out this dialogue.

6. Работа с раздаточным материалом

There are different ways to meet people. Let`s find out.

Can you correct Hector`s introducing?

P-s: You can call me Hector. I`m from Argentina.

7.Инсценировка (Formal/informal situation)

There are different situations when people meet each other. They are divided into formal and informal. Guess what I mean.

T: You have watched two situations: they are very different. There are two terms: formal and informal situation. Who knows what they mean? I`ve got a secret. Some our pupils have prepared small plays. Let`s watch them add guess there the situation is formal and there it is informal.

Dialogue1:

-Good morning. My name is Robert Hyde. I`m from Sony Corporation in London.

-How do you do, Mr. Hyde? I`m Michael Woods.

- How do you do, Mr. Woods? I`m very pleased to meet you.

Dialogue2:

-Hi! How are you?

-I`m fine, thanks, and you?

-Not bad, thanks.

T: How did you guess? What is different?

P-s: behavior, words

7. Работа с раздаточным материалом.

  1. Расставить слова в правильном порядке(в парах)
  1. Put the words of each phrase in the right order.
  1. ? – do – how – do – you
  2. Jim – is – this
  3. Jeremy – please – me – call
  4. too – pleased – to – I`m – you – meet
  5. ? - friend – I – my – may – to –you – introduce

  1. Распределить фразы в нужный столбик (в парах)
  1. Put the following expressions in the suitable column (formal or informal)
  1. Good morning, Mr. Jones, how are you?
  2. Hello, Mary, how`s your business?
  3. Fine, thanks, and you?
  4. Hi, John, how are you?
  5. Very well, thank you, and you?
  6. Jane, hello! What`s new?
  7. Not too good, I`m afraid.
  8. It`s nice to see you again.
  9. Not bad, and you?
  10. Good evening, I`m fine, thank you.

FORMAL

INFORMAL

  1. Составить диалог (в группах)

Pleased to meet you. Call me Martin.  

       

  How do you do? I`m pleased to meet you.

   

Very well, thank you, Mr. Hyde, and you?

   

    No, I don`t. How do you do?

Good morning, Mrs. Johnson, how are you?  

 And you can call me Sarah.

I`m fine, thank you.  Do you know my colleague, Sarah Smith?      

             

8. Знакомство с гостями (Драматизация собственных диалогов)

And now I hope we can greet and introduce people. So let`s face our guests and meet them. We`ve got special name badges for us and for our guests. Please, complete them.

9. Подведение итогов.

  1. Прием синквейна.

Our lesson has come to its end. Let`s think and remember what we`ve learnt and done at the lesson. There is a very interesting form to do it. It`s called a cinquain

 Greeting

Formal, informal

Learn, practise, use

It`s funny/ amazing/ interesting

Meeting.

  1. Самооценка учащихся +рефлексия( A tree of success)

10. Домашнее задание

Your homework will be unusual. Pretend you`re from Russian and Latvian delegations. You`ve got name badges. Act out a dialogue on the topic “Greeting and Introducing people” and record it on your mobile phones. Next lesson I`m going to bring dynamics into the class to listen your dialogues.

На карточках: Dennis, Brad, Stan, Matt,

Kent, Betty, Dan, Fred

  1. Аудиотрек из электронного приложение к учебнику ( «Spotlight6») авторов Ю.Е. Ваулиной, Д.Дули, О.Е. Подоляко и др

Фрагмент фильма (сериал extr@)

На доске: Introducing & Greeting people.

Talk about saying hello to people

Learn how to greet,

                         introduce people.

Make the dialogues to meet people

Перевод на русский.

I`m called Hector. I`m from Argentina.

Situation

                 Formal              Informal

                             People

 Know each other    don`t know each other           

Проверка на электронной доске: см. 1 слайд

Группа образует круг. У каждого участника карточка с фразами из диалога. Упражнение начинается с фразы № 1, которая обозначена. Далее следует соответствующая ей ответная реплика, завершающаяся вопросом. На него и отвечает следующий ученик.

Это стихотворение, при помощи которого учащиеся выражают своё мнение и отношение по теме конкретного урока.

Данное стихотворение пишется по строкам:

– существительное, название темы (первая строка);

– два прилагательных (вторая строка);

– три глагола (третья строка);

– четыре наречия или предложение, выражающее отношение к теме (четвёртая строка);

– синоним к первому слову (пятая строка).

используем листочки разного цвета («зеленый» - у меня все получилось; «желтый» - у меня получилось выполнить задание, но с ошибками; «красный» - SOS, я не смог выполнить задание). Показ листочка сопровождается устным пояснением, почему именно такой цвет выбран. Учащиеся размещают выбранные листочки на доске при помощи магнитов, и, таким образом, строят так называемое дерево успеха


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Introducing and greeting people Talk about saying hello to people. Learn how to greet, introduce people. Make dialogues to meet people.

Слайд 2

Situation formal informal People d on`t know each other well know each other

Слайд 3

? do how do you Jim is this Jeremy please , me call

Слайд 4

you pleased I`m to ? you friend I my may to introduce meet too


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Good evening, I`m fine, thank you. Good morning, Mr. Jones, how are you? Fine, thanks, and you? Hi, John, how are you? Very well, thank you, and you ? Jane, hello! What`s new? Not too good, I`m afraid. It`s nice to see you again. Not bad, and you? Formal Informal Hello, Mary, how`s your business?


Предварительный просмотр:

C:\Documents and Settings\All Users\Документы\Мои рисунки\Образцы рисунков\4994900_f520.jpgIntroducing & Greeting people. 

Greeting

Introducing

Hi! /Hello! How are you?

-Fine, thank you/ thanks.                                             -Not bad.

 -Very well.                                                                                                                -I`m OK/ all right.

Nice to meet you.

-Nice to meet you, too.

Pleased to meet you.

-Pleased to meet you, too.

How do you do?

-How do you do?

I`d like to introduce you to …

May I introduce you to …

This is …

My name is …

I`m …

My friends call me …/ you can call me …

C:\Documents and Settings\All Users\Документы\Мои рисунки\Образцы рисунков\4994900_f520.jpg

C:\Documents and Settings\All Users\Документы\Мои рисунки\Образцы рисунков\4994900_f520.jpgIntroducing & Greeting people. 

Greeting

Introducing

Hi! /Hello! How are you?

-Fine, thank you/ thanks.                                             -Not bad.

 -Very well.                                                                                                                -I`m OK/ all right.

Nice to meet you.

-Nice to meet you, too.

Pleased to meet you.

-Pleased to meet you, too.

How do you do?

-How do you do?

I`d like to introduce you to …

May I introduce you to …

This is …

My name is …

I`m …

My friends call me …/ you can call me …

C:\Documents and Settings\All Users\Документы\Мои рисунки\Образцы рисунков\4994900_f520.jpgIntroducing & Greeting people. 

Greeting

Introducing

Hi! /Hello! How are you?

-Fine, thank you/ thanks.                                             -Not bad.

 -Very well.                                                                                                                -I`m OK/ all right.

Nice to meet you.

-Nice to meet you, too.

Pleased to meet you.

-Pleased to meet you, too.

How do you do?

-How do you do?

I`d like to introduce you to …

May I introduce you to …

This is …

My name is …

I`m …

My friends call me …/ you can call me …

C:\Documents and Settings\All Users\Документы\Мои рисунки\Образцы рисунков\4994900_f520.jpg

Introducing & Greeting people. 

Greeting

Introducing

Hi! /Hello! How are you?

-Fine, thank you/ thanks.                                             -Not bad.

 -Very well.                                                                                                                -I`m OK/ all right.

Nice to meet you.

-Nice to meet you, too.

Pleased to meet you.

-Pleased to meet you, too.

How do you do?

-How do you do?

I`d like to introduce you to …

May I introduce you to …

This is …

My name is …

I`m …

My riends call me …/ you can call me …

Pleased to meet you, too. Call me Robert.           How do you do? I`m pleased to meet you.

     

Very well, thank you, Mr. Clydon, and you?         No, I don`t. How do you do?

  1. Good afternoon, Mr. Coper, how are you?    And you can call me Michael.

I`m fine too, thank you.  Do you know my colleague, Michael Stevenson?                    

Pleased to meet you, too. Call me Robert.           How do you do? I`m pleased to meet you.

     

Very well, thank you, Mr. Clydon, and you?         No, I don`t. How do you do?

  1. Good afternoon, Mr. Coper, how are you?    And you can call me Michael.

I`m fine too, thank you.  Do you know my colleague, Michael Stevenson?                    

  1. Put the words of each phrase in the right order.
  1. ? – do – how – do – you
  2. Jim – is – this
  3. Jeremy – please – me – call
  4. too – pleased – to – I`m – you – meet
  5. ? - friend – I – my – may – to –you – introduce

  1. Put the following expressions in the suitable column (formal or informal)
  1. Good morning, Mr. Jones, how are you?
  2. Hello, Mary, how`s your business?
  3. Fine, thanks, and you?
  4. Hi, John, how are you?
  5. Very well, thank you, and you?
  6. Jane, hello! What`s new?
  7. Not too good, I`m afraid.
  8. It`s nice to see you again.
  9. Not bad, and you?
  10. Good evening, I`m fine, thank you.

FORMAL

INFORMAL

  1. Put the words of each phrase in the right order.
  1. ? – do – how – do – you
  2. Jim – is – this
  3. Jeremy – please – me – call
  4. too – pleased – to – I`m – you – meet
  5. ? - friend – I – my – may – to –you – introduce

  1. Put the following expressions in the suitable column (formal or informal)
  1. Good morning, Mr. Jones, how are you?
  2. Hello, Mary, how`s your business?
  3. Fine, thanks, and you?
  4. Hi, John, how are you?
  5. Very well, thank you, and you?
  6. Jane, hello! What`s new?
  7. Not too good, I`m afraid.
  8. It`s nice to see you again.
  9. Not bad, and you?
  10. Good evening, I`m fine, thank you.

FORMAL

INFORMAL

Dennis     Brad Stan      Matt

Kent     Betty

Dan       Fred

    ?   do   how  do   you     ?   do   how  do   you           ?   do   how  do   you

    ?   do   how  do   you     ?   do   how  do   you           ?   do   how  do   you

     Jim  is   this   Jim  is   this    Jim  is   this   Jim  is   this       Jim  is   this     Jim  is   this

Jim  is   this  Jim  is   this     ?   do   how  do   you         ?   do   how  do   you    

Jeremy   please   me  call       Jeremy   please   me  call   Jeremy   please   me  call

Jeremy   please   me  call       Jeremy   please   me  call   Jeremy   please   me  call

Jeremy   please   me  call

too   pleased   to    I`m   you   meet   too   pleased   to    I`m   you   meet

too   pleased   to    I`m   you   meet       too   pleased   to    I`m   you   meet

too   pleased   to    I`m   you   meet  too   pleased   to    I`m   you   meet

too   pleased   to    I`m   you   meet

?  friend    I  my   may   to  you  introduce         Jim  is   this  



Предварительный просмотр:

Конспект урока

Тема: Диалоги этикетного характера (Мod1 English in Use) 

Английский язык. 6 класс.

Учебное пособие: Spotlight 6. (Ю.Е. Ваулина, Д.Дули, О.Е. Подоляко и др. Издательство «Просвещение», 2012)

Пояснительная записка.

Урок был проведен в рамках дискуссионной темы «Современные технологии «за» и «против» на международной конференции Россия-Латвия в качестве примера традиционного урока с элементами инновационных технологий.

 Данный урок  направлен на формирование у учащихся культуры общения на иностранном языке в ситуациях приветствия и знакомства.

Урок  строится на основе информационные технологий, коммуникативного и  элементов проблемного обучения. Познавательная деятельность учащихся реализуется через фронтальную, объяснительно-иллюстративную, групповую работу.

Итог урока – драматизация диалогов в непосредственной  ситуации знакомства с членами латышской делегации.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок литературы в 7 классе "Повесть о Петре и Февронии Муромских. Судьба и характер героев"

Материал содержит мультимедийный урок, урок-виртуальное путешествие "Поветь о Петре и Февронии Муромских. Судьба и характер героев"....

открытый урок А.Н.Толстой "Русский характер"

открытый урок А.Н.Толстой Русский характер...

Открытый урок 5 класс "Черты характера. профессии"

Конспект и материалы к открытому уроку ""Traits of character. Occupations"...

Открытый урок по русскому языку в 5 классе. УМЕЕМ ЛИ МЫ УПОТРЕБЛЯТЬ В РЕЧИ ЭТИКЕТНЫЕ СЛОВА

На уроке вводится понятие речевого этикета. На конкретном материале учащиеся тренируются в правильном, уместном употреблении отдельных этикетных формул приветствия, прощания,  просьбы,  благ...

Конспект открытого урока в 10 классе по теме "Русский характер"

Обобщающий урок по теме "Русский характер"...

"ФОРМИРОВАНИЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО АППАРАТА В РАБОТЕ НАД ПЬЕСАМИ" Научно-методическая разработка открытого урока (на примере пьес танцевального характера)

В процессе обучения игре на музыкальном инструменте создаются оптимальные условия для систематического пополнения багажа знаний учащегося, получения им самой широкой и разнохарактерной информации. Иск...

Открытый урок 6 класс. Тема урока: "Черты характера человека".

Сформировать у учащихся знание основной лексики , включающей синонимы и антонимы , основные префиксы,придающие словам отрицательное значение....